Rippijuhlat

Rippijuhlapäivä on monelle kasteen jälkeen seuraava suuri kristillinen juhla. Rippijuhlaa vietetään rippikoulun jälkeen ja se alkaa konfimaatiojumalanpalveluksella.

Rippikoulu ja konfirmaatio tarjoavat tilaisuuden pysähtyä ja pohtia elämää. Jumala haluaa vahvistaa pohtijan uskoa ja siunata häntä uudessa elämänvaiheessa. Rippijuhlat ovat juhlan aihe niin perheelle, suvulle kuin koko seurakunnallekin.

Rippikoulun päätteeksi tapahtuva konfirmaatio merkitsee vahvistamista. Konfirmaatiossa Jumala toimii konfirmoitavien vahvistajana, kun seurakunta rukoilee heidän puolestaan ja heidät siunataan apostolisella siunauksella.

Saatuaan rippikoulusta opetusta kastettu tunnustautuu konfirmaatiossa Jeesuksen opetuslapseksi. Hän liittyy samaan uskontunnustukseen, jonka vanhemmat ja kummit lausuivat kastetilaisuudessa.

Voit tulla konfirmoiduksi, jos sinut on kastettu ja olet käynyt rippikoulun tai saanut vastaavaa kristillistä opetusta. Konfirmaatio antaa oikeuden toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja solmia kirkollinen avioliitto. Rippikoulun käynyt ja 18 vuotta täyttänyt seurakunnan jäsen voi myös asettua ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa.

Hyvä tietää rippijuhlapäivästä

• Konfirmaatiojumalanpalvelus vietetään kirkossa.
  • Kummit voivat osallistua konfirmoitavan siunaamiseen.
  • Rippijuhlan voi järjestää kotona tai muussa tilaisuuteen sopivassa paikassa.

Rippikouluun aikuisena

Haluatko kummiksi? Haaveiletko kirkkohäistä? Mietitkö uskonasioita? Jos et vielä ole kirkon jäsen, voit käydä rippikoulun myös aikuisena.

Rippikoulu on mahdollisuus pohtia omaa elämää ja sen valintoja. Aikuisrippikoulussa osallistut noin 20 tunnin ajan yksityisopetukseen. Rippikoulussa saa kysellä ja keskustella, pohtia asioita ja löytää jotain uutta omaan elämään.

Jos haluat käydä rippikoulun yksityisrippikouluna, ota yhteyttä seurakunnan pappeihin tai kirkkoherranvirastoonLinkki avautuu uudessa välilehdessä.